Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Dorner Lajos elnök részére
Tisztelt Elnök Úr!
Az Önök előzetes tájékoztatás nélkül, sokkterápiaként alkalmazott forgalomkorlátozása elfogadhatatlan. A XXI. században élünk, ami a kommunikáció forradalmát hozta mindannyiunk számára, de erről Önök tudomást sem véve, egyik napról a másikra, óriási közlekedési káoszt idéztek elő oly módon, hogy még egy mondat sem hangzott el előzetesen a több mint 2 éve tervezett drasztikus forgalomkorlátozó lépésükről.
A Budaörsi úton újonnan kialakított buszsávval kapcsolatban elmondott szavai felháborítóak, miszerint „Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak. Az az elsődleges cél, hogy a dugókat kiszorítsuk a városon kívülre.” Mondataiból árad a fővárosi felsőbbrendűség. Törökbálint lakosságára nézve ez egy olyan negatív diszkrimináció, ami kifejezetten egyenlőtlen, figyelembe véve a következőket:
Törökbálintot három autópálya szeli át. Az egyik, hogy Önök fővárosiak minél gyorsabban érhessenek a balatoni nyaralójukba. A másik, hogy Önök fővárosiak minél gyorsabban érhessenek az ország nyugati felébe. A harmadik, hogy Önöket fővárosiakat elkerülje a teherautó és egyéb átmenő forgalom. Mindhárom autópálya elsődlegesen a fővárosiak érdekeit szolgálja, de mi szagoljuk annak bűzét, mi lélegezzük be azok mocskát és mi hallgatjuk azok zaját. Esetleg próbálja elképzelni, hogy Törökbálint holnap úgy határoz, hogy korlátozza a rajta átmenő három autópálya forgalmát. Elsődleges célunk az lenne, hogy kiszorítsuk a nem törökbálinti autók zaját, bűzét a bennünket körbefogó autópályákról és visszaszorítsuk azokat a Fővárosba ezzel arra kényszerítve a fővárosiakat, hogy szálljanak inkább vonatra, Volán buszra és menjenek azzal a Balatonra és nyugat felé.
Budapest budai oldala szerkezetileg hátrányosabb a pestinél, hiszen a domborzati és egyéb adottságok miatt csak néhány úton lehet a Fővárost megközelíteni. Önök most a budai oldal legfontosabb útvonalát korlátozták. Mintha egy ember szívébe vezető legnagyobb vénába érszűkületet hoztak volna létre szándékosan, hogy ezzel életmódváltásra kényszerítsék az illetőt. Talán nem ez a leghumánusabb mód.
Ön azzal érvelt, hogy az agglomeráció autósai most rá vannak kényszerítve, hogy használják a tömegközlekedési eszközöket. Az ötlet támogatandó, csak a megvalósítási folyamatnak nem a végéről kéne az eleje felé haladni. Az Önök elképzeléseinek megvalósítása előtt először meg kell teremteni az elérhető, kulturált, biztonságos, megbízható és hatékony tömegközlekedést. Amíg a vonatok 20-30 perceket késnek, a BKV buszok egymás után robbannak le, buszok és metró szerelvények gyulladnak ki nap mint nap, amíg nincsenek P+R parkolók a Főváros határában, addig az Önök lépése a rendszerváltás előtti időket idéző kényszerítés, nem pedig átgondolt alternatíva. Mindannyian törekszünk az agglomerációban a kölcsönösen elfogadó és segítő együttélésre, de a hasonló döntések, mint a Budaörsi úti buszsáv, nem segítik, építik az együttélést, hanem drasztikusan rombolják azt. Kérjük, döntésüket vonják vissza, és először gondoskodjanak az alternatív közlekedési lehetőségekről.
Tisztelettel,
Szőke Péter
elnök